Bolesť a pichanie v kolene

Bolestivé kolenoKaždá situácia, ktorá nám bráni vo vykonávaní bežných, to znamená pre človeka prirodzených činností, je určite nepríjemná. Mnohokrát nám náladu a plány zmení už aj minimálna bolesť, ktorá nemusí zaútočiť len na hlavu, ale aj na iné časti tela, napr. na koleno. Dôvodov nepríjemného pukania, pichania, praskania, vŕzgania či dokonca opuchov je hneď niekoľko. Samozrejme, v článku vám niektoré z nich, ktoré sa vyskytujú najčastejšie, bližšie predstavíme. Nie vždy si uvedomujeme, že ku dobrému zdraviu nám stačí málo: dávať si pozor, viesť aktívny život s dostatočným oddychom a zaobstarať si možno aj nejakú výživu na kĺby.

Rôzne formy a oblasti tohto trápenia

Nie každý príznak, hoci sa javí rovnako, signalizuje to isté. Niektoré príčiny sú vážnejšie, iné už menej. Rovnako je ale dôležité aj to, na ktorom mieste a kedy sa boľavé koleno prejavuje. Vo všeobecnosti je horšie, keď sa bolesť vyskytuje v kľude hoc aj pri ľahu v noci. Naopak, pri namáhaní kĺbu sa tento bôľ prejavuje viac či už je to pri chôdzi na rovnej ploche, po schodoch, pri športovaní napr. pri drepe, pri behu atď.

Bolesť kolena ale môžete pociťovať na viacerých miestach, napr. len z vonkajšej alebo z vnútornej strany. Len zriedkavo sa stáva, že problém je komplexný a že sa týka napr. celého kĺbu. Väčšinou ide o jedno miesto, ktorá sa nachádza pod kolenom vzadu, vpredu alebo potom nad ním. Horším už býva, ak bolesť siaha až po členok. Pokiaľ ide o krátkodobú záležitosť, ktorej pôvod poznáte, napr. ste sa pred nedávnom do danej oblasti udreli, pomoc lekára nebýva nevyhnutná. Horšie by to bolo, ak dôjde k opuchu, k zavodneniu alebo k neprestávajúcemu pulzujúcemu tlaku v danej oblasti.

Čo bolesť kolien zapríčiňuje?

Ako sme už v úvode načrtli, príčiny nepríjemných pocitov v kolene, akými sú pukanie, pichanie, praskanie alebo vŕzganie sú rôzne. Zmieňme si tie najčastejšie z nich.

  1. Nedoliečená choroba – veľmi často sa stáva, že o prebiehajúcom procese v našom tele nevieme. V inom prípade vieme, ale už keď badáme zlepšenie problému, nedoliečime ho do konca. Zápal či iné choroby sa môžu uchytiť aj v kolene resp. v jeho kĺbe, čo zapríčiňuje bolesť a iné nepríjemné príznaky. Po riadnom doliečení problému ale problém zmizne. K tejto kategórií môžeme zaradiť aj prípadné úrazy, ktoré už po riadnom zhojení nie je ani cítiť. Výnimkou môžu byť vážne úrazy, ktoré sa môžu prejaviť aj v budúcnosti.
  2. Chronická choroba, dedičnosť – väčším problémom, u ktorého sa príčina nezvykne vyliečiť, sú chronické choroby a mnohokrát s nimi súvisiaca dedičnosť. Patria medzi ne artróza, reumatoidná artritída (tzv. reuma) či dna, ktoré postihujú všetky kĺby tela. Pomocou liekov väčšinou na predpis však môžete bolesť kolien a ich iné príznaky utlmiť prípadne priebeh diagnózy spomaliť.
  3. Preťaženie kĺbu – najčastejším dôvodom toho, prečo cítime v kolene bolesť je ten, že sme si ho preťažili, najčastejšie športom. Príčinou preťaženia môže byť veľká námaha na kolenný kĺb, prípadne nedostatočná rozcvička pred cvičením. Medzi športy, ktoré zaťažujú vaše koleno, čo sa prejavuje jeho bolesťou, zaraďujeme futbal, beh na asfaltovej ceste, lyžovanie, posilňovanie atď. Väčšina vrcholových športovcov ukončuje kariéry v pomerne skorom veku kvôli problémom súvisiacich s kĺbmi.
  4. Nečinnosť kĺbu – ak sa vo svojom živote veľmi nehýbete, rýchlo dôjde k skráteniu svalov, ktoré chránia kĺby pred prípadnou bolesťou. Keď sú už skrátené, bolesť kolena je možné pocítiť hlavne pri námahe a pri chôdzi. K skracovaniu svalov prispieva sedavé zamestnanie prípadne také, pri ktorom dlho nemenne stojíte, a nečinnosť aj po práci. Každodenné naťahovanie svalov a šport alebo aspoň prechádzky by mali byť súčasťou vášho plánu.
  5. Vek – s vekom prichádza mnoho problémov a výnimku netvoria ani kĺby. Predsa len starší človek má toho prechodené viac a tak sa to prejaví napr. aj na bolesti kolien
  6. Nevhodná obuv – ide hlavne o ženský problém, nakoľko je problematickou obuvou tá na vysokých opätkoch. Ideálne je nosiť topánky s podrážkou a opätkom max. 3-4 cm.
  7. Zlá strava a obezita – áno, aj zlé stravovanie má na svedomí vaše prípadné bolesti kolien, ktorým ďalšiu záťaž pridáva aj obezita. Vylúčiť mastné a vyprážané jedlá a nahradiť ich napr. rybami a mliečnymi výrobkami bohatých na kalcium je dobrým začiatkom k nadobudnutiu dobrého kĺbového zdravia.

Liečba nie je náročná

Osoba s injekciouPrichádza do úvahy aj domáca liečba v prípade boľavého kolena? Tak to závisí hlavne od toho, aká je jeho príčina. Pokiaľ možno úraz, zranenie, preťaženie alebo napr. nečinnosť, pokojne si problém môžete vyriešiť aj bez konzultácie s lekárom a bez liekov na predpis. V lekárni, ale aj na internete máte k dispozícii množstvo prípravkov a liekov na bolesť kolena v podobe gélu, masti, krému, tabletiek či zábalov. Stačí si len vybrať ten správny a pravidelne ho opakovať.

Ak ale ide o problém, ktorý súvisí s dedičnosťou, s chronickou chorobou alebo ak vaša samoliečba nezaberá a bolesť sa namiesto ústupu stupňuje a k tomu sa pridávajú aj opuchy, určite neriskujte. Lekár vám predpíše silnejšie prípravky, najčastejšie tabletky alebo krémy a bližšie sa pozrie na príčinu. Môže vás poslať aj na iné vyšetrenie napr. u ortopéda alebo u neurológa.

Ak bolesť kolena pretrváva v dôsledku napr. úrazu, lekár vám môže doňho aplikovať napr. kyselinu hyalúronovú alebo kolagén vo forme injekcie. Tie by vám mali na niekoľko týždňov uľaviť. Pokiaľ ale ide o meniskus alebo o vodu v kolene, pravdepodobne obklady nepomôžu a je nutný zákrok. V prípade menisku by mohli zabrať aj injekcie, no tie opäť len príznaky tlmia, neriešia príčinu, preto býva efektívnejšia operácia kolena.

Nezabudnite, pri každej záťaží kĺbov si doprajte dostatok relaxu, aby sa mohli dať do poriadku bez akejkoľvek ujmy.

Prevencia ako záruka kolena bez bolesti

Nie vždy je možné sa uchrániť pred chorobami, no pokiaľ máte možnosti a nič vám nebráni vo vykonávaní aktivít, ktoré tomu môžu dopomôcť, prečo tak neurobiť? V prípade kĺbov to nemusí byť vôbec náročné, teda pokiaľ príčina problémov netkvie v dedičnosti, vo veku a v chronickým onemocneniach.

Prvým podstatným krokom je vystavať si zdravý životný štýl v kombinácii: vyvážená strava, dostatočný pohyb a náležitý relax. Efekt tohto umocní aj špeciálna kĺbová výživa, ktorá vám dodá potrebné vitamíny a živiny. Vďaka obozretnosti, bezpečnosti a rešpektovaniu týchto zásad si môžete byť istý, že niečo ako bolesť, pichanie či pukanie v kolene alebo pod ním, spredu či zozadu vás tak skoro neprekvapí ani pri namáhavej činnosti, ani v pokoji.

Leave a Reply